REFORMAT13​

Augus 25- August 30, 2013

IMG_1514
IMG_1514

IMG_1323
IMG_1323

IMG_1523
IMG_1523

IMG_1514
IMG_1514

1/16

Международный Фестиваль Видеоискусства

REFORMAT13

 

С 25 по 30 августа 2013 года в БИШКЕКЕ состоялся Международный Фестиваль Видеоискусства «REFORMAT13».

В этом году фестиваль проводится во второй раз, но формат не изменился

– ЭТО ФЕСТИВАЛЬ НЕЗАВИСИМОГО КИНО

Это фестиваль фильмов, которые не укладываются в рамки понятий:

коммерческое кино

официальные проекты

фестивальное искусство

 

Хорошее коммерческое кино легко отличить от всякого другого.

Есть картины, признаваемые и одобряемые всякого рода начальствами, кинематографическими в том числе.

А есть картины, выполненные для западных благотворительных фондов.

И есть работы, где соображения успеха – у зрителей, начальства или западных фондов – в расчет не берутся. Таких фильмов в Независимом Кыргызстане очень мало. Мало их и в республиках Центральной Азии. Фестиваль «REFORMAT13» старается стать фестивалем именно таких работ, так что в фестивале могут участвовать все, кто не умеет делать коммерческое кино и не хочет ублажать кинематографическое и западное начальство.

 

Какие фильмы надо делать?

Как остроумно заметил один западный эксперт: Не надо делать фильмы для нас!

Для кого, «для нас»? И можно ли делать фильмы ни для кого? А можно делать фильмы для себя?

Фестиваль открывает дискуссию по этим актуальным вопросам.

 

В пресс-релизе написано кино, потому что сейчас все кино – видео.

Для фестиваля «REFORMAT13» нет большой разницы между профессиональным кино и непрофессиональным видео.

Нет большой разницы между бюджетным фильмом и внебюджетным экспериментом. У наших «постановочных картин» нет «голливудских бюджетов» (нет и у всех остальных).

Нет большой разницы: короткий фильм или длинный (в разумных пределах).

 

Страны-участницы фестиваля: Казахстан, Кыргызстан, Таджикистан, Узбекистан

В программе фестиваля:

Презентация видео Центральной Азии на 4 ФЕСТИВАЛЕ АВТОРСКОГО КИНО

Выставка живописи МИХАИЛА РЫТЯЕВА (Россия)

Конкурс видеофильмов (9 призовых мест)

Семинар по проблемам видеоискусства

 

Работы конкурсной программы оценит компетентное жюри:

ВАЛЕРИЙ РУППЕЛЬ, НИНА БАГДАСАРОВА, МАРИНА ГЛУШКОВА (председатель жюри), ГАМАЛ БОКОНБАЕВ И LILLEVAN POBJOY (ГЕРМАНИЯ)

 

Адреса фестиваля:

 

Проект TOLON MUSEUM

При партнерстве Фонд Развития Кинематографа

Проект поддержан: ПОСОЛЬСТВОМ ШВЕЙЦАРИИ В КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКЕ

Куратор проекта: ГАМАЛ БОКОНБАЕВ (gamacorifan@mail.ru)

Координаторы: МУМИНАТ ИСХАКОВА (62 32 27), СУЛТАН БОКОНБАЕВ

 

Бишкек 2013

some words from the curator: 

 

The second international festival of video art and experimental cinema

REFORMAT13 – the project of TOLON MUSEUM, implemented at the support

of the Swiss Embassy in Kyrgyz Republic, took place in Bishkek in late August.

The partner of the project is Fund for Development of Cinematography. Curator

of the project Gamal Bokonbayev talks about the overall idea of the Festival,

its objectives and tasks.

This year, International Festival of Video Art and Experimental Cinema

REFORMAT13 was conducted for the second time. Were there fundamental

changes in terms of concept of the Festival? What is the overall idea of this

Festival? What are its objectives and tasks?

There were no fundamental changes in concept of the Festival,

REFORMAT13 was devised as Festival of independent video art. As the

curator, vain demonstration of independence was the last thing I wanted to

see at this Festival. What I wanted to see was independence from occasional,

fashionable trends; from unfair, incorrect criticism; from malign influence

of some «experts-ideologists», who want to enforce their exclusive correct

opinion on everybody.

However, no one can exist independently from his/her time, from today’s

realias, from current trend, after all. In addition, people understand the trend

differently and there was discussion on that issue.

Moreover, I wanted REFORMAT13 to be a festival of experimental films.

But the experiment not in the format of formal searches: in my view, video

art of 1980s had perished. That’s why I specifically avoid the word video art.

I do not like it, because here everybody begins to dispute about video films:

whether this is video art or not video art? It makes no sense to try to squeeze

a live phenomenon into tight limits of the lifeless term.

 

 

 

And result will always be ambivalent. Experiments always inevitably bear
the risk of failure. Overall idea of the Festival is to develop video art as a social
phenomenon, exerting positive influence on development of common Central
Asian modern culture. And specific tasks of the Festival are cooperation,
socialization, clarification of selfsame trends.

Within the framework of the discussion opened by the Festival, has it
succeeded in at least partial answering to the posed questions, such as «What
kind of films should be made? For whom? And whether it is possible to make
films for nobody? And whether it is possible to make films for oneself?» Which
of the participants of the Festival, in your opinion, answered (or at least tried
to answer) these questions most succinctly and convincingly?
What films need to be made? Perhaps, this is the question of the type of
eternal questions, answer to which should be looked for constantly and over
again each time. The process of search, discoveries and disappointments is
more important than the final answer.
There are issues, which require maintaining of the constant discourse.
Regretfully, many gifted and well-known practitioners do not understand that
and they consider discussions as the waste of time and flubdub. Thus, they
themselves become caught in the veil of silence. In order to speak and write
well, productively and topically, there should be constant discourse, constant
training of omni-faceted discussions, but not pinpoint attacks with the purpose
of revealing final answers. At present time, after cessation of activity of the
regional magazine on Central Asian art and culture «KURAK», the situation
has become worse: there are no discussions in periodicals. Simply there are
no printed publications.